LIDTFEDT.DK
Hvad er fedtenergiprocenten i denne madvare





Valid XHTML 1.0 Transitional

Valid CSS!



Som nævnt under punktet fedtenergiprocent, så findes der reelt 3 typer varedeklarationer.

  • Den bedste type er den hvor fedtenergiprocenten allerede er regnet ud (fuld fedt-deklaration)
  • En type, hvor det er nævnt hvor mange gram fedt, der er per 100 gram og hvor mange Kilojoule der er per. 100 gram (delvis fedt-deklaration)
  • En, hvor der ikke er nævnt noget, andet end ingrediensliste (ingen fedt-deklaration)

Ved fuld fedt-deklaration er der naturligvis intet problem med at finde fedtenergiprocenten. Det er straks værre med de 2 andre:

Ingen fedt- deklaration Delvis fedt- deklaration

Her er man på herrens mark. Hvad med den banan man køber? - hvor meget fedt er der i den? Skal jeg vælge, at spise en banan eller en avocado? Hvor er der mindst fedt i? Er der i det hele taget en af dem, der er sunde?

Her er en liste over mange forskellige madvarer. Her kan du forhåbentlig finde det du søger. Fx. er det nemt at slå op under frugter, og så finde ud af, at det er klart bedst at spise banan i forhold til avocado. Banan har en fedtenergiprocent på kun 3, mens en avocados er på 64%. Dertil kommer, at der er næsten dobbelt så mange kilojoule i en avocado som i en banan (pr. 100 gram).

Nu har man jo ikke altid adgang til computeren og nogen synes måske at det er besværligt at slå op via en computer. Man har også mulighed for at købe en liste over de forskellige madvarers indhold af kalorier og fedt. I bogen kalorietabel, har Annebeth Rosenvinge Skov samlet rigtig mange forskellige madvarers indhold af både kalorier, fedt, protein, kulhydrat. Et meget brugtbart alternativ til denne hjemmeside til kun 49 kroner.

Hvis der er en delvis fedtdeklaration på en madvare, kan man her hurtigt regne fedtenergiprocenten ud. Det er natuligvis ikke så nemt, når man står i butikken, men der kan man så bruge fedtenergispionen eller evt. en regneregel (se nedenfor).

Fedt i gram pr. 100 gram:
Kilojoule i gram pr. 100 gram:
Fedtenergiprocent:

Regneregel
For at en madvare skal have en fedtenergiprocent på under 30, skal man lægge indholdet af protein og kulhydrat i gram sammen, dividere det med 5 (flyt kommaet et tal til venste og fordobbel tallet). Det tal man får ud af den udregning, er det antal gram fedt (pr. 100 gram) der maks må være i varen for at den holder sig under 30%.

Hvis vi fx. har en deklaration, der siger:
Næringsindhold pr. 100g ca.: Energi: 2590 kJ (620 kcal), protein 6g, kulhydrat 44g, fedt 47g.
Så skal vi lægge 6 og 44 sammen. Derved får vi 50. Flyt kommaet et tal til venstre, så har vi 5,0. Fordobbel det tal, så har vi 10. Det vil sige, at der maks må være 10 gram fedt, hvis fedtenergiprocenten skal være under 30. Det er den ikke, eftersom fedt indholdet er 47 gram pr. 100 gram