LIDTFEDT.DK
Livet er fedt

 




Valid XHTML 1.0 Transitional

Valid CSS!



Livet er fedt

Livet er fedt er navnet på en dokumentarserie som af flere omgange er blevet vist på TV2, som handler om forskellige menneskers forsøg på at tabe sig. En af deltagerne, Merethe Kasten, har skrevet en bog, som omhandler hendes liv mod overvægt. Bogen hedder Mit Fede Liv.

Filosofien bag det system som bliver præsenteret er, ikke at spise flere kalorier end man forbrænder. Desuden fordeles det man må spise, på mange måltider, så man aldrig føler sig sulten og hele tiden holder forbrændingen igang. For at kunne benytte dette system, kræver det at du kender dit energibehov - altså hvor mange kalorier du har brug for på en dag. Du kan benytte "kalorier beregneren" ude til højre til det formål. Når du har fundet ud af det, skal du undersøge, hvad det du spiser indeholder af kalorier, så du kan holde dit indtag af kalorier, på samme niveau som dit kalorie behov

Før man begynder at regne på dit energibehov og andet, skal vi finde den vægt, du gerne vil have. Du kan f.eks. bruge Body Mass Indeks beregningen, så du kan se, om du overhovedet har brug for at tabe dig og om din ønskevægt er sund. Når du har fundet den vægt, som du ønsker, kan du taste den ind i skemaet til højre. Her skal du også angive din alder, køn og aktivitetsniveau.

Aktivitetsniveau
Det er klart, at hvis man blot ligger i sengen hele tiden, så bruger man ikke så mange kalorier, som hvis man er ude og grave have. Derfor er det vigtigt at kende det aktivitetsniveau, man har i dagligdagen, når man skal beregne ens kaloriebehov.

Aktivitetsniveau Energifaktor
Kørestolsbruger eller sengeliggende >1,2
Stillesiddende arbejde og begrænset fysisk aktivitet i fritiden 1,4 - 1,5
Primært stående arbejde (f.eks. husligt arbejde/butiksarbejde) 1,8 - 1,9
Intensiv sportsudøver (30-60 min. 4-5 gange ugentlig) + 0,3
Svært fysik arbejde eller stor sportsaktivitet 2,0 - 2,4

Hvis du altså arbejder i butik og dyrker motion 4-5 gange om ugen, så er din energifaktor 2,1 (1,8 fra "primært stående arbejde" plus 0,3 fra "intensiv sportsudøver"). Husk ikke at overdrive, når du taster dette tal ind.

Måltider
For at få det bedste ud af dagen, skal man ikke sulte sig og kun spise 2 gange om dagen. Det er vigtigt, at holde forbrændingen igang, så derfor skal de kalorier, man indtager, fordeles på 6 og i hvert fald ikke færre end 5 måltider. Hvad man spiser her, er naturligvis også vigtigt. Jo mindre fedt man spiser, jo "mere" må man spise. Man skal selvfølgelig ikke have flere kalorier, men fordi der er dobbelt så mange kalorier i fedt, som i kulhydrat eller protein, så vil en fedtfattig kost føles som mere og mætte mere end en fed kost. Derudover er det sundhedsmæssigt meget bedre, at spise mindre fedt. Der er mange sygdomme, som skyldes overdreven indtagelse af fedt.

Kalorier, Kilojoule, Kcal... ????
Det er nemt at blive forvirret, når man hører om kalorier og kilojoule, fordi begge begreber bliver brugt. Hvad betyder så hvad?

Når man spiser, så indtager man energi. Når man løber en tur, bruger man energi. Det er denne energi, som skal måles. Den måleenhed, som man bruger til at måle energi, hedder joule. En joule er bare ikke ret meget, så derfor måler man det gerne i kilojoule, som er det samme som 1.000 joule, på samme måde, som 1.000 gram er lig med 1 kilogram (eller kort skrevet kilo). F.eks. så er der i en banan ca. 420.000 joule eller skrevet på en nemmere måde 420 kilojoule.

Jamen - hvad er så kalorier? Kalorier er blot en anden måleenhed for energi. På samme måde som man kan måle temperaturen udenfor i celcius (som vi gør i Danmark) eller i fahrenheit (som de gør i USA), så ændrer det ikke på, hvor varmt det er. Hvis der er 20 grader (celcius) i Danmark og 68 grader (fahrenheit) i USA, så er temperaturen den sammen. Temperaturen bliver bare ikke målt med den samme måleenhed. For at kunne regne mellem kalorier og joule skal man kunne dividere med 4,2. Hvis man f.eks har 420 kilojoule, så svarer det til 100 (kilo)kalorier (fordi 420 divideret med 4,2 er 100). Det kan godt være, at du aldrig har hørt udtrykket kilokalorier før, men faktisk er det den rigtige måde, at skrive det på. Hvis du ser på deklaration på f.eks. en mælkekarton, vil du også kunne se, at energien står skrevet enten som KJ (kort for KiloJoule) eller kcal (kort for KiloCalorier)

Hvorfor bruger vi ikke bare een måleenhed? Hvorfor skal vi både have Joule og Kalorier? Joule er nok den nyeste måleenhed og bør vel egentlig bruges. Problemet er blot, at man er meget vant til at høre og bruge den ældre måleenhed kalorier. Det lyder nu også bedst at omtale en kage som en kaloriebombe frem for at kalde den en joulebombe.

Beregning af kaloriebehov
Køn:MandKvinde
Alder:
Aktivitetsniveau:
Ønskevægt: