LIDTFEDT.DK
Hvor mange kalorier må jeg spise om dagen





Valid XHTML 1.0 Transitional

Valid CSS!



Hvor mange kalorier må jeg spise om dagen?

Beregning af kaloriebehov
Køn:MandKvinde
Alder:
Aktivitetsniveau:
Ønskevægt:
Kilojoule:10331
Kcal:2459

Disse tal er hvor mange kalorier/kilojoule du må indtage i løbet af en dag, hvis du ønsker at have en vægt på 65 kilo. Hvordan man fordeler disse kalorier på måltider er ikke helt ligegyldigt. Man kan godt vælge, blot at spise morgenmad og aftensmad og hvis disse to måltider ikke giver mere end 2459 kcal (10331 KJ), så burde det egentligt være godt nok. Det er dog bedre at fordele ens indtag af kalorier over flere måltider. Ikke nok med, at man ikke går rundt og er alt for sulten og lader sig friste, så er det gavnligt for forbrændingen at spise ofte. I TV programmet Livet er fedt anbefaler de, at man spiser en 6 gange om dagen. Disse måltider skulle så fordeles som det er beskrevet i denne tabel. Husk at det kan være en god ide at følge denne plan, så forbrændingen i din krop holdes ved lige - du kommer simpelthen af med nogle flere kalorier på denne måde. At have mange mellemmåltider kan også være godt, for så er der større sandsynlighed for at man også for de 6 stykker frugt og grønt om dagen som sundhedsstyrelsen anbefaler.

MåltidKcalKJ
Morgenmad4912066
Formiddag2451033
Frokost6142582
Eftermiddag2451033
Aften6142582
Sen aften2451033

Når du nu har fundet ud af dit energibehov på en dag er 2459 kcal, så kan dette web-sted også hjælpe dig med at sammensætte en morgenmåltid som indeholder de 491 kcal som du skal have om morgen. Sammensæt en sund morgenmad

Hvis man gerne vil tabe sig, så kan man sige det lidt firkantet, at man skal indtage (spise) færre kalorier end man bruger. Det kan være besværligt, at finde ud af hvor mange kalorier man spiser, men det kan godt lade sig gøre. Hvis man spiser en pose slik, kan man bag på pose se hvor mange kalorier den indeholder pr. 100 gram og man kan se hvor mange gram man har spist. Det er lidt mere besværligt med en banan, men her kan man slå op på lidtfedts madvare side og finde ud af hvad en banan indeholder af kalorier pr. 100 gram og så bliver man jo nødt til at veje bananen. Hvad angår aftensmaden, så kan man under punktet min egen opskrift indtaste de forskellige ting der skal i rettet og finde ud af hvor mange kalorier den indeholder.

Aktivitetsniveau Energifaktor
Kørestolsbruger eller sengeliggende >1,2
Stillesiddende arbejde og begrænset fysisk aktivitet i fritiden 1,4 - 1,5
Primært stående arbejde (f.eks. husligt arbejde/butiksarbejde) 1,8 - 1,9
Intensiv sportsudøver (30-60 min. 4-5 gange ugentlig) + 0,3
Svært fysik arbejde eller stor sportsaktivitet 2,0 - 2,4

Så vidt så godt. Men hvor mange kalorier må man så spise. Der findes slanke kurer som kræver at man holder sig under 1000 kalorier om dagen eller lign. Det er natuligvis en mulighed, men hvad skal man gøre bagefter? Hvor mange kalorier skal man så spise. Hvis du har fundet dig en ønskevægt (fx. ved at udregne dit bmi), så kan du her finde ud af, hvor mange kalorier du må spise om dagen, for at din vægt skal falde ned til denne ønskevægt eller beholde din ønskevægt. Læg mærke til, at man godt kan bruge denne metode som slankekur. Den er ikke så drastisk og varer længere tid, men til gengæld er der meget størrer sandsynlighed for at den holder. Hvis man først er kommet ned på sin ønskevægt ved at spise ordentligt, kan man også bedre holde den.

For at kunne finde ud af, hvor mange kalorier du må indtage, skal man vide din alder, ønskevægt, køn og aktivitetsniveau. Alt dette ved du nok - nu skal vi bare finde et tal som kan beskrive dit aktivitetsniveau. Hvis du kigger på tabellen ovenfor skal du finde det der beskriver dig bedst.

Så hvis du arbejder i butik og hver dag efter lukketid løber i 3 kvarter så er dit samlede aktivitetsniveau på 2,1 - nemlig 1,8 fra "primært stående arbejde" og 0,3 fra "intensiv sportsudøver". Hvis du derimod arbejder på kontor og ikke dyrker meget sport så er dit aktivitetsniveau på 1,4. Nu skal du så bare taste alle disse informationer i nedenstående skema og så kan du få beregnet dit daglige kalorie behov.