LIDTFEDT.DK
Hvad er den fedtenergiprocent for en størrelse





Valid XHTML 1.0 Transitional

Valid CSS!



Når vi spiser mad, indtager vi energi. Det måler man i Kalorier eller Kilojoule. Energi i mad kan komme fra 3 ting, nemlig protein, kulhydrat og fedt. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at vi maksimalt får 30% af vores energi fra fedt. Det er denne procent, som hedder fedtenergiprocenten. Hvis man skal slanke sig, anbefales det, at man holder sig på en fedtenergiprocent på under 25%

Hvordan regner jeg fedtenergiprocenten ud?
På nogle af de produkter man kan købe i butikkerne, er fedtenergiprocenten allerede regnet ud. Det ser ca. sådan ud:

Næringsindhold pr. 100 g:Energifordeling
I varenAnbefalet
i dagskost
Energi1040 kj / 250 kcal
Protein8 g13%Mindst 10%
Kulhydrat48 g78%ca. 60%
Fedt2,5 g9%højst 30%

Som man kan se på tabellen, så er fedtenergiprocenten på 9% og det er jo ganske godt. Man kan også se, at produktet indeholder 2,5 gram fedt per 100 gram - og det betyder, at produktet har en fedtprocent på 2,5%. Det er vigtigt at se, at der er forskel på fedtprocent og fedtenergiprocent. Derfor skal man passe på, når man køber ind. For selv om et produkt reklamerer med en lav fedtprocent, så kan fedtenergiprocenten sagtens være over 50%. F.eks. så har hakket oksekød med 3% fedt, en fedtenergiprocent på 25% og hakket svinekød med 16% fedt har en fedtenergiprocent, som er helt oppe på 67%

Desværre er det ikke på alle produkter, hvor fedtenergiprocenten er regnet ud. På mange produkter finder man blot følgende remse:

Næringsindhold pr. 100g ca.: Energi: 2590 kJ (620 kcal), protein 6g, kulhydrat 44g, fedt 47g

Man kan hurtigt se, at fedtprocenten er 47% (idet der er 47 gram fedt per 100 gram) - men hvad er fedtenergiprocenten? Bare tast tallene ind i denne regnemaskine, og vupti så har du resultatet

Den formel, der ligger bag ved dette er:

fedt indholdet i gram per 100 gram gange 38 gange 100
kilojoule per 100 gram
Fedt i gram pr. 100 gram:
Kilojoule i gram pr. 100 gram:
Fedtenergiprocent:

det vil sige at man skal regne dette ud: 47 gange 38 divideret med 2590 ganget med 100.... (47 gange 38 er 1786 ... 1786 divideret med 2590 er 0,68957 ... 0,68957 ganget med 100 er 68,957) - så fedtenergiprocenten er altså ca. 69%.

Pas På Kalorierne
Det er ikke nok blindt at følge fedtenergiprocenten. Man skal også se på, hvor mange kilojoule/kalorier man får. Hvis man fx. regner fedtenergiprocenten ud for vingummibamser, så finder man en meget lav procent (ja faktisk 2%), men det betyder ikke, at man kan nøjes med at spise vingummibamser og så slanke sig. Det betyder heller ikke, at man frit kan spise alle de vingummibamser, man kunne ønske. Vingummibamser indeholder mange kilojoule/kalorier, så derfor vil man tage på, hvis man spiser masser af vingummibamser. Men hvis man skal spise slik, så er vingummibamser et godt valg, idet de praktisk talt ikke indeholder fedt.

Til sidst skal det også nævnes, at det ikke er sundt, at nedsætte fedtenergiprocenten til 0. Der findes nogle vitaminer, som er fedtopløselige og for at kroppen kan få glæde af dem, skal den have noget fedt fra kosten. Det er normalt intet problem, at få fedt nok, men hvis man er total fanatiker og holder helt op med at spise kød og andre ting, hvor der naturligt er lidt fedt, så kan det blive et problem. For almindelige mennesker på slankekur, er det ikke noget problem.

Hurtig beregning
Hvis man gerne vil kunne lave denne udregning, selv om man ikke er koblet til Internettet eller uden at være inde på denne hjemmeside, så kan følgende link måske være en hjælp: Fedtenergiprocentudregning. Dette link kan du nemlig gemme, så du kan bruge det, når du ikke er sluttet til Internettet. Det smarte er så, at hvis du vælger linket, så får du mulighed for at beregne fedtenergiprocenten.

For at gemme linket skal du enten pege på linket og højreklik og vælg "Add to Favorites / Bookmark / Favoritter" ELLER Træk (peg og hold venstre museknap nede og bevæg musen) linket op på din "favorit-linje" (kan også hedde hyperlinks og andet) og giv slip. Nu skulle linket gerne være på "favorit-linjen" eller i dine Favorites / Bookmarks / Favoritter.

Dette trick virker nok kun, hvis du bruger en af de lidt nyere browser, fx. Internet Explorer 4.0+ eller Netscape Navigator 4.0+