LIDTFEDT.DK
Hvis du vil kende fedtindholdet i din mad





Valid XHTML 1.0 Transitional

Valid CSS!



Indledning
Vi har på denne hjemmeside forsøgt at samle en række værktøjer til brug for dem, der gerne vil følge sundhedsstyrelsens og andres anbefaling om at holde en lav fedtenergiprocent i kosten. En anbefaling som kan give os både et slankere, et bedre og et længere liv.

Pulstræning - som set i TV
Hvis man gerne vil slanke sig, så er det ofte ikke nok, blot at lægge kosten om. Det virker meget bedre, hvis man også dyrker motion. På DR-TV var der i efteråret 2000 en udsendelsesrække, som hed "farvel fedt". I den dyrkede deltagerne motion efter en speciel "fedt-dræber" metode - nemlig Pulstræning! Det nyeste program, som Claus Styker har været med i, hedder Go' motion. Det har kørt på DR-TV i foråret 2001. Igen i dette program var der mange gode muligheder for at få tips om motion, der kan få vægten til at ånde lettet op

Hvad er fedtenergi procenten i en opskrift
Det er vigtigt at være klar over, at det ikke er de enkelte fødevarer der skal have en fedtenergiprocent på under 30 men hele måltidet - måske endda set over en hel dag. Du har her muligheden for at regne fedtenergiprocenten ud i en opskrift. Du skal taste ind hvad der er i opskriften (du kan vælge mellem mange forskellige ingredienser)og derefter får du at vide hvad fedtenergiprocenten og det samlede energiindhold er. Du kan også se indholdet af mættede fedtsyrer, vitaminer, kostfibre mm. Når du har tastet opskriften ind, kan du gemme den så du altid kan komme tilbage og se den igen.

Opslagstabel
Hvis der ikke er en ordentlig varedeklaration på dine madvarer, eller du gerne vil kende fedtenergiprocenten i noget bestemt mad, kan du bruge denne opslagstabel til at finde ud af fedtenergiprocenten

Hvad må du veje?
Hvad er den korrekte vægt for dig? Det svar kan man ikke give helt nøjagtigt, men der findes flere metoder, som kan give dig en indikation af hvilket vægt-interval, som du helst skulle have. Prøv fx. at finde dit Body Mass Index her

Livet er fedt
På TV2 kører der en dokumentarserie om 6 menneskers forsøg på at tabe sig. Programmet hedder Livet er fedt. Motion og sunde spisevaner er de elementer, som skal give vægttab. Programmet fokuserer især på det faktum at for at tabe sig, skal man indtage færre kalorier end man bruger. Man kan øge forbruget af kalorier (motion) eller formindske indtaget af kalorier (spise bedre). Her kan du undersøge hvor mange kalorier du må spise i løbet af en dag og hvordan du skal fordele disse kalorier på de 6 måltider, som bliver anbefalet.

Fedtenergi procenten
Når vi spiser mad, så skal fedtenergiprocenten gerne være under 30. Men hvad er fedtenergiprocenten egentligt for noget? Her er en forklaring og beskrivelse af udtrykket fedtenergiprocent

Fedtenergi spionen
Selv om vi under punktet fedtenergiprocenten har skrevet den formel, som skal bruges til at beregne fedtenergiprocenten, så er det meget tit nemmere og mere bekvemt at bruge Fedtenergispionen. Fedtenergispionen er et nemt lille stykke værktøj, som man kan få i FØTEX. Hvis man ikke lige har adgang til en FØTEX, er det muligt at lave den selv. Se byggevejledningen her

Opskrifter
Man skal ikke tro, at man ikke kan spise godt, selv om man spiser fedtfattigt. Der er dog nogle opskrifter, som man ikke kan lave mere, hvis man vil leve fedtfattigt. Vi har prøvet at samle nogle gode opskrifter på fedtfattig mad her.